Ouderbetrokkenheid op school verhogen is een taak voor het hele schoolteam. Om de leerkrachten aan te zetten om hier op elk moment werk van te maken, kreeg ouderbetrokkenheid een prominente plaats: in de leraarskamer en op de personeelsvergaderingen. In de leraarskamer werd een prikbord voorzien met daarop enkele manieren om betrokken te zijn bij de school: interesse in het schoolleven van het kind, communicatie tussen ouders en school, aanwezigheid in de school, actieve participatie (beleid, hulp, advies…).
Context van de school
GO! basisschool Tovertuin in Willebroek telt 199 leerlingen. De school ligt in een groene omgeving en de leerlingen kunnen zich elke dag uitleven in de mooie, uitgestrekte tuin van de school. Het aantal SES-leerlingen is hoog. Veel kinderen wonen in de buurt van de school.
Aanpak
In het schooljaar 2017 – 2018 liep in GO! basisschool Tovertuin een intensief traject rond ouderbetrokkenheid op school in het kader van een AMIF – project. Dit traject was voornamelijk gericht op de kleuterafdeling. De methodiek en bijhorende materialen werden uitgewerkt door een werkgroep van leerkrachten.
Per trimester wordt elke leerkracht uitgedaagd om na te denken hoe ze de categorieën voldoende gaan uitbouwen zodat alle ouders de mogelijkheid krijgen om betrokken te zijn bij de school. Concreet gebeurt dit aan de hand van kaartjes met verschillende acties bv leesouders, wintermarkt, toonmomenten, informele babbel, maandplanning… Iedere graad kreeg zijn eigen kleur. Waardoor in 1 oogopslag duidelijk wordt wie waaraan zal werken in de komende weken.
Minstens eenmaal per trimester wordt er ook aandacht besteed aan deze acties op een personeelsvergadering: hoe ver staan we? Wat kunnen we leren van elkaar? Wat kunnen we nog meer doen?
Ouderbetrokkenheid verhogen wordt op deze manier een zichtbaar, concreet iets waar iedereen van het schoolteam haar steentje aan kan bijdragen.