Wat is leersteun?
Het nieuwe Leersteundecreet vervangt het M-decreet vanaf 1 september 2023. Dit nieuwe decreet wil nastreven dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen met een maximale leerwinst. Het decreet wil de onderwijskwaliteit verhogen, maar ook werkbaarheid voor scholen en leerkrachten waarborgen.
Elk kind heeft recht op brede basiszorg in het gewoon onderwijs en indien nodig verhoogde zorg. Je kind heeft recht op leerondersteuning als blijkt dat de school er, ondanks hun inspanningen en redelijke aanpassingen, niet in slaagt tegemoet te komen aan de noden van jouw kind.
Leersteun is ondersteuning die:
- de maximale ontplooiing, de leerwinst, het welbevinden, de zelfredzaamheid en de volwaardige participatie bevordert van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon basis- en secundair onderwijs die beschikken over een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag;
- de competenties versterkt van leerkrachten en schoolteams in scholen voor gewoon basis- en secundair onderwijs in het begeleiden van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en het creëren van een inclusieve klaspraktijk en schoolcultuur;
- leerlinggericht, leerkrachtgericht of teamgericht ingezet wordt.
Wat zijn de belangrijkste veranderingen voor ouders?
1. De toegangstickets tot ondersteuning (de verslagen) veranderen van naam.
2. De ondersteuningsnetwerken worden anders georganiseerd, namelijk in leersteuncentra.
De toegangstickets tot ondersteuning (de verslagen) veranderen van naam
Het gemotiveerde verslag wordt een GC-verslag: een verslag voor het volgen van het Gemeenschappelijk Curriculum met ondersteuning.
Het verslag wordt een IAC-verslag: een verslag voor het volgen van een Individueel Aangepast Curriculum (met ondersteuning) in het gewone of in het buitengewoon onderwijs.
Het OV4-verslag is een nieuw soort verslag dat met het decreet leersteun in het leven wordt geroepen. Het OV4-verslag is een verslag voor leerlingen die grote onderwijsbehoeften hebben, maar die wel het gewone (gemeenschappelijke) curriculum kunnen volgen. Zij krijgen dus wel extra ondersteuning, en ze hebben (indien gewenst voor de ouders) toegang tot het buitengewoon onderwijs (enkel opleidingsvorm 4), maar zij volgen geen IAC. Onder het M-decreet bestond dit niet als een apart verslag, het ging dan om een verslag waarop ‘opleidingsvorm 4’ vermeld stond.
Belangrijk: Zowel met een IAC-verslag als met een OV4-verslag zal jouw kind op een (nieuwe) school ingeschreven worden ‘onder ontbindende voorwaarde’. Dit wil zeggen dat de school 60 dagen de ruimte krijgt om samen met jou, het CLB en alle andere betrokken actoren na te gaan of zij de nodige redelijke aanpassingen voor jouw kind kunnen bieden.
Een GC-verslag, geeft je kind een volledig inschrijvingsrecht. Je kind is dus meteen definitief ingeschreven. Er is geen termijn van 60 dagen en de inschrijving kan niet zo makkelijk ontbonden worden.
Belangrijk: Het ‘oude’ (gemotiveerd) verslag van jouw kind is nog steeds geldig. Jij hoeft als ouder niets te doen om de naam van het (gemotiveerde) verslag van jouw kind te laten aanpassen. Er is ook geen nieuw of bijkomend onderzoek, gesprek of traject met het CLB nodig.
Belangrijk: Als het ook met leersteun niet lukt in het gewoon onderwijs, is het buitengewoon onderwijs een volwaardige optie. Scholen voor buitengewoon onderwijs moeten wel blijven afstemmen met het gewoon onderwijs, met het oog op een eventuele terugkeer van leerlingen naar het gewoon onderwijs. Leerlingen moeten in beide richtingen kunnen bewegen.
De Leersteuncentra
Het huidige ondersteuningsmodel wordt omgevormd tot een eenvoudiger model, waarbij alle leersteun vanuit één spoor komt. De huidige ondersteuningsnetwerken worden vervangen door leersteuncentra, die leersteun voor alle types aanleveren. Alle leersteuncentra beschikken over onderwijskundige expertise, handicap-specifieke expertise, inclusie-expertise, en expertise op het vlak van coaching. Elk leersteuncentrum moet daarom zijn team multidisciplinair samenstellen zodat onderwijskundige, paramedische, sociale, psychologische en orthopedagogische expertises vertegenwoordigd zijn.
Elke school voor regulier onderwijs werkt samen met één leersteuncentrum dat alle ondersteuningsvragen zal opnemen. De school kiest zelf met welk leercentrum zij samenwerkt. Leersteuncentra bieden leersteun voor al de types, tenzij ze structureel samenwerken met een ander leersteuncentrum voor ondersteuning type 4, 6 of 7. Er bestaan ook specifieke leersteuncentra die enkel leersteun type 4, 6 en 7 bieden waarmee leersteuncentra structureel kunnen samenwerken.
Voor concrete vragen tot leersteun (van eender welk type) kan een leersteuncentrum ook ad hoc samenwerken met een ander leersteuncentrum wanneer dat nodig is om de vereiste expertise te kunnen bieden. De leersteuncentra werken samen met de leerling, de leerkrachten en de ouders.
Voor meer informatie rond het Decreet Leersteun verwijzen wij door naar de website van het departement onderwijs en de website van Ouder voor Inclusie.
https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/directies-administraties-en-besturen…
https://oudersvoorinclusie.be/wat-moet-ik-weten-over-het-decreet-leerst…